
کلمات شوشتری
شوشتری | فارسی |
---|---|
غَرّابَه | ظرف شیشه ای نگهداری عرقیجات |
رَفَک | طاقچه بالا دستی |
بازنجون | بادمجان |
سیلون | شیره خرما |
حاصِل | سبزی خوردنی |
تَماتَه | گوجه |
گَوَه | منطقه باز |
سیر بُقله | سیر باقله (غذای شوشتری) |
مَفتُ | مهتاب |
اَنگون | ظرف نگهداری مایعات |
ضرب المثل
مال سَر مال مِرَه پَخْشَه سر تیهِ کور
مال بر سر مال می رود و مگس بر چشم کور
تبلیغات
اصلی ترین معضل صنایع دستی،بسته بندی مناسب
صنایع دستی یکی از میراث ماندگار این سرزمین کهن و از جمله صنایع بومی و محلی است که در اعتقادات،باورها،آداب ورسوم مردم ریشه دارد،اما توسعه آن به اعتقاد کارشناسان بهترین راه برای رونق اقتصاد و حل مشکل اشتغال است. مشکل بزرگی که امروزه در مقوله صنایع دستی به چشم می خورد بسته بندی و عرضه مناسب این محصولات است.که این خود یکی از مهمترین راه هایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.بسیاری از کالاهای صنایع دستی (دست بافته های سنتی،ظروف زیبای سفالی وفلزی) که سال هاست افراد زیادی در زمینه تولید آنها مشغول به کار هستند،اکنون به دلیل ناآگاهی از اصول بازاریابی و عرضه نا مناسب با فروش و بازار خوبی مواجه نیستند.در حالی که صنایع دستی خارجی و تولیدات صنعتی و کپی برداری شده به دلیل بسته بندی های شکیل که در اکثر موارد کیفیت آنها از خود محصول بیشتر است ،از اقبال خوبی برخوردار است واستقبال روزافزون مردم از این دست کالاها نشان دهنده اهمیت و توجه خریدار به بسته بندی کالااست.بنابراین در دوره ایی که استفاده از متدهای روز برای بدست آوردن بازار و معرفی کالا وفروش آن به سرعت در حال پیشرفت است،نمی توان بدون به کارگیری شیوه های مختلف تبلیغات و بسته بندی به رقابت با دیگر محصولات پرداخت.بسته بندی که به عنوان یکی از شاخه های مهم در بازاریابی و تبلیغات به شمار می آید به عنوان یک صنعت در دنیا مطرح است و یکی از مهمترین راه هایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. چه بسیار دیده شده که به دلیل نبود بسته بندی ایمن مشتری از خرید خود صرف نظر کرده است.مشتریان انتظار خرید صنایع دستی با بسته بندی های مناسب را دارند.از این رو نیاز به فرهنگ سازی برای درک جایگاه و نقش بسته بندی در مزیت های بیشمار آن هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم به شدت احساس می شود.در این رابطه یک دکترای اقتصاد بازار می گوید : براساس بررسی های انجام شده بیش از 45 درصد بخش فروش به بسته بندی اختصاص دارد،هرچه بسته بندی زیباتر و دارای جذابیت باشد مشتری رغبت بیشتری برای خرید دارد.احسان محسنی نسب معتقد است در بخش بسته بندی باید به سه نکته توجه داشت،جامعه هدف و سلیقه آن،جنس کالای عرضه شده و هویت آن و از طرفی خصوصیت های نگهداری کالا برای عرضه صحیح به بازار که همه این سه نکته در نوع و طراحی بسته بندی تاثیر بسزایی دارد.وی عنوان می کند:جامعه هدف در بخش صنایع دستی افرادی سنت گرا هستندپس نمی توان برای این کالاها بسته دسته بندی به نوع کالا،کاربردش و استفاده از آن توجه شایانی داشت.این دکترای اقتصاد بازار بر این نکته تاکید می کند که باید توجه داشت ظرف سفالی را نمی توان در بسته بندی بدون ضربه گیر عرضه کرد ویک صنایع دستی بافندگی را نمی توان در بسته بندی نایلونی عرضه کرد و به این دلیل باید به ویژگی های محصول برای عرضه توجه داشت.محسنی نسب می افزاید:بسته بندی،دیگر چیزی جدا از محصول نیست،به طوری که هزینه آن جز قیمت تمام شده محصول محاسبه می شود.در جهان امروز تمام عناصر بسته بندی بویژه طراحی شکل ، نام و نشانی شرکت و محصول ، فرم ورنگ و نقش روی آن ، مجموعا به بسته هویتی می بخشد که برای شرکت ایجاد ارزش افزوده می کند،شکل،طرح ونقش و نام ونشانی ثابت یک بسته در اذهان مشتریان می ماند به طوری که آنان با دیدن این عناصر، تصویر هویتی ویژه را برای محصول خاص قایل می شوند.بسته بندی در جهان امروز به صنعتی برای افزایش فروش مبدل شده است ولی متاسفانه در بخش صنایع دستی هنوز اقدام خاصی انجام نشده است و عرض محصولات در نایلون یا نهایتا کارتون های بزرگ انجام می شود که عرضه و فروش این محصولات به مراتب کمتر از اشیأ بی کیفیت تر و نامرغوب خارجی می باشد و این نکته زنگ خطری برای توامند سازی بخش صنایع دستی بشمار می آید.شوشتر از جمله شهرهایی است که ید طولایی در زمینه صنایع دستی و تولید محصولات نفیس دارد که در مقایسه با تولیدات دیگر شهرهای هم سطح خود ، استقبال کمتری از ان شده است.این مصنوعات ملموس و مواریث فرهنگی و بومی شهرمان که حاصل تلاش و ذوق مردم و زنانی است که در طول سال هایی به بلندای تاریخ قد برافراشته ،اکنون چشم انتظار اندک توجهی در بخش بسته بندی هستند تا بتوانند همچنان درمیدان رقابت امروزی حضوری فعال داشته باشند.امید است که با طراحی بسته بندی مناسب به عنوان یک جاذبه و مزیت به منظور حفظ جایگاه وتشخیص بخشی به محصولات صنایع دستی این محصولات را بیشتر و بهتر بفروشیم.چرا که یک بسته بندی خوب می تواند خود یک فروشنده خوب باشد.
پژوهشگر:زهرا طهماسبی
برگرفته از روزنامه شوشتر نامه
با تشکر ، امتیاز شما ثبت شد
متاسفانه امتیاز شما ثبت نشد ، لطفا دوباره امتحان کنید


